عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
سوابق تحصیلی
- دکتری فلسفه تطبیقی، قم، 1382
- کارشناسی ارشد پیوسته مدرسی معارف اسلامی، قم، 1374
سوابق اجرایی
- عضویت در شورای تحول، ایران، تهران، 1394
- عضو کارگروه فلسفه دین در شورای تحول، ایران، تهران، 1394
سخنرانیهای آزاد آموزشی
- نیایش عاشقانه و معنای زندگی. همایش نهمین روز نیایش، مؤسسه سروش مولانا، 1400
- معنای زندگی. شبهای قدر 1، مؤسسه سروش مولانا، 1393
- معنای زندگی از نگاه مولانا. دومین همایش مهر مولانا، مؤسسه سروش مولانا، 1391
همایشهای داخلی
- دیدگاه صدرالمتالهین درباره معناشناسی اوصاف الهی. بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران.
- معناداری زبان علمی وزبان دینی. همایش بینالمللی علم ودین، تهران.
- بررسی و نقد دیدگاههای ایان باربور در باره پنج مدل فعل خدا و تکامل. علم و دین، تهران.
- معنای زندگی معنادار. کنگره بینالمللی اخلاق پزشکی، تهران.
- محمدرضا قایمی نیک. واقعگرایی یا ناواقعگرایی زبان دینی. فلسفه و دین، شیراز.
- برخی خطاهای رایج در باب معنای زندگی. اسلام و ارزشهای متعالی
- فلسفه و کلام اسلامی، علمی پژوهشی
همایشهای بین المللی
- ملال و معنای زندگی. به همراه بتول زرکنده، چهارمین همایش بینالمللی فلسفه دین
- دیگری و معنا. چهارمین همایش بین المللی فلسفه دین
- لذت، میل، و معنا. اسلام و ارزشهای متعالی
- پارادکس عشق. آزادی و معنا. فلسفه دین معاصر، تهران
- معنا یا معانی زندگی. تنوع ادیان
آثار منتشر شده
کتاب
- معنای زندگی. کیمیای حضور، 1393
- اندیشههای کاربردی در الهیات. اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، 1393
- آفتابی در میان سایهای. اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، 1393
- سخن گفتن از خدا. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1387
- علم، عقلانیت و دین: درآمدی بر کلام جدید. دانشگاه قم، 1383
- خدا، زبان و معنا: درآمدی بر فلسفه زبان دینی. آیت عشق، 1381
- جستارهایی درکلام جدید. محمد سعیدیمهر، محسن جوادی، محمد رضایی، امیرعباس علیزمانی، امین احمدی، محمد عبدالهی و امیر دیوانی. سمت، 1376
- زبان دین. حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1375
مقاله
- جستاری بر مرگاندیشی و زندگی اصیل در اندیشه مولانا. علی واحد پاک، امیرعباس علیزمانی و بابک عباسی، الهیات تطبیقی، 1399
- مقایسه تطبیقی تاثیر مرگآگاهی بر شخصیتهای صاحب قدرت، در نمایشنامه کالیگولا نوشته آلبر کامو و داستان ضحاک شاهنامه فردوسی. الهام نیکوبخت، حسینعلی قبادی، امیرعباس علیزمانی و ناصر نیکوبخت، پژوهشهای فلسفی، 1399
- تبیین مفهوم زندگی. محمد قائم عابدی، امیرعباس علیزمانی و احد فرامرز قراملکی، فصلنامه اندیشه دینی، 1399
- ارتباط شر اخلاقی و شر طبیعی. امیرعباس علیزمانی و فاطمه دانش پژوه، شناخت، 1398
- خداباوری گشوده. مهدی ابوطالبی یزدی، رسول رسولیپور، محسن جوادی، امیرعباس علیزمانی و قربان علمی، پژوهشنامه فلسفه دین، 1398
- جایگاه دیگری و اخلاق از منظر کیرکگور. راضیه زینلی و امیرعباس علیزمانی، جستارهای فلسفه دین، 1398
- بازخوانی براهین اثبات وجود خدا در اندیشه دوران پیشانقدی کانت. مرتضی روحانی راوری، امیرعباس علیزمانی، سیدحمید طالبزاده و احد فرامرز قراملکی، پژوهشنامه فلسفه دین، 1398
- دلایل مخالفت بارت. میشل آقامالیان، امیرعباس علیزمانی و عباس یزدانی، پژوهشهای فلسفی کلامی، 1398
- بررسی مقایسهای جایگاه لذت در نظریه سعادت سن توماس و ملاصدرا. سیدجواد میری، سیدمحمد جواد بنیسعید لنگرودی و امیرعباس علیزمانی، هستی و شناخت، 1398
- بررسی تنهایی اگزیستانسیال. مهسا امیری و امیرعباس علیزمانی، غرب شناسی بنیادی، 1397
- بررسی و نقد دلایل ابن سینا بر نفی قدم نفس. فریال اسکندری، محمد سعیدیمهر و امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای اعتقادی کلامی، 1397
- مرگاندیشی از منظر یالوم وتاثیر آن بر معنای زندگی. زهرا سادات هاشمی، امیرعباس علیزمانی، مهدی زمانی و مهدی خوشطینت، قبسات، 1397
- از جان خداخوان تا جان خدادان. شهرام محمدپور، امیرعباس علیزمانی و احد فرامرز قراملکی، مطالعات عرفانی، 1397
- کورنئا زیر ذرهبین. محمدعلی میرباقری، عباس یزدانی و امیرعباس علیزمانی ، حکمت معاصر، 1397
- بررسی مواجهه با رنج تنهاییِ اگزیستانسیال در اندیشۀ اروین یالوم و رنج عارفانۀ فِراق در اندیشۀ مولوی. حبیب مظاهری و امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای فلسفی کلامی، 1397
- نقش عشق در رسیدن به مقام فنا از دیدگاه مولانا. اسماعیل صادقیلر، پرویز ضیاء شهابی و امیرعباس علیزمانی، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، 1397
- بررسی مواجهه با رنج آزادی. حبیب مظاهری و امیرعباس علیزمانی، جستارهای فلسفه دین، 1396
- رابطه لذت و معنای زندگی. سیده نرجس عمرانیان و امیرعباس علیزمانی، فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی آینه معرفت، 1396
- لذت و معنای زندگی از نگاه ابنسینا. سیده نرجس عمرانیان و امیرعباس علیزمانی دو فصلنامه حکمت سینوی (مشکوه النور)، 1396
- معاد جسمانی صدرالدین شیرازی. احمد زارعی حسن بقعه و امیرعباس علیزمانی، شیعه پژوهی، 1396
- تحلیل نظریه ذهن بسط یافته. احمد پورقاسم شادهی، رضا اکبری و امیرعباس علیزمانی، تاملات فلسفی، 1396
- جایگاه خدا باوری گشوده. مهدی ابوطالبی یزدی، رسول رسولیپور، محسن جوادی، امیرعباس علیزمانی و قربان علمی، جستارهای فلسفه دین، 1396
- نظریه فضیلت ادامز و استدلال اخلاقی. امیرعباس علیزمانی و کاظم راغبی، پژوهشهای اخلاقی، 1396
- رابطه باور و عمل دینی. مهدی غفوریان و امیرعباس علیزمانی، فلسفه دین، 1396
- نمادین بودن زبان دین ازمنظر تیلیش وغزالی. محمد توکلیپور و امیرعباس علیزمانی، فلسفه دین، 1396
- رهیافتی نو در مسئله معنای زندگی. عاطفه مروی و امیرعباس علیزمانی، فلسفه دین (اندیشههای فلسفی سابق پردیس فارابی)، 1395
- توصیف، تحلیل و تبیین معرفتی ساختار علم برهانی الهیات. امیرعباس علیزمانی، رضا رضازاده و کاظم موسیخانی، دو فصلنامه حکمت سینوی (مشکوه النور)، 1395
- استدلال اخلاقی سورلی بروجود خدا و… امیرعباس علیزمانی و کاظم راغبی، فلسفه دین، 1394
- تاثیر مراتب تجلی و ظهور. محمدحسین وفائیان و امیرعباس علیزمانی، فلسفه دین، 1394
- ارتباط زبان ومعنا. محمدحسین مهدوینژاد، امیرعباس علیزمانی، افلاطون صادقی و زینب شکیبی، پژوهشهای فلسفی، 1394
- بررسی دیدگاه اروین یالوم درباره ارتباط دغدغههای وجودی. میلاد عزیزی و امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای هستیشناختی، 1394
- نظریه اگوستین در باره مساله شر و نقد آن. امیرعباس علیزمانی و فاطمه سادات هاشمی دو فصلنامه حکمت سینوی (مشکوه النور)، 1394
- لوازم و نتایج دیدگاه متاخر ویتگنشتاین درباره دین و باور دینی. نواب مقربی و امیرعباس علیزمانی، پژوهشنامه فلسفه دین، 1393
- اختفای الهی به منزله مصداقی از شر بیوجه. امیرعباس علیزمانی و بتول زرکنده، جستارهای فلسفه دین، 1393
- تأثیر مبانی وجودشناختی و مابعدالطبیعی ملاصدرا. صادق خوشخو و امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای هستی شناختی، 1392
- زندگی به مثابه معنا. ندا خوشقانی و امیرعباس علیزمانی، الهیات تطبیقی، 1392
- خدا، شر و اختیار از دیدگاه مولانا. کاظم بازافکن و امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای فلسفی کلامی، 1392
- رنج، ایمان و معنا از دیدگاه داستایوفسکی. مریم محبتی و امیرعباس علیزمانی، فلسفه و کلام ، 1391
- سلامت معنوی از دیدگاه رنه دکارت و علامه طباطبایی. سیدرحمتاله موسوی مقدم و امیرعباس علیزمانی، فصلنامه حکمت و فلسفه، 1391
- بررسی استدلالهای ماتریالیستی ریچارد داوکینز درباره خدا و تکامل. علیرضا فرخی و امیرعباس علیزمانی، جستارهای فلسفه دین، 1391
- سعادت و معنا در مکتب ابن عربی. مهدیه سادات کساییزاده، امیرعباس علیزمانی و هادی وکیلی، الهیات تطبیقی، 1391
- ایمان ضدواقع گرایانه کیوپیت و نقد آن از منظر دیویس. امیرعباس علیزمانی و فاطمه سادات هاشمی، فصلنامه آفاق حکمت، 1391
- بررسی مبانی کلامی-فلسفی نظریه پرورش روح. اکرم خلیلی و امیرعباس علیزمانی، فلسفه و کلام اسلامی، 1391
- بررسی دیدگاه تدئوس متز در باب خدا ومعنای زندگی و نقد آن از دیدگاه علامه طباطبایی. زینب کریمی قدوسی و امیرعباس علیزمانی، فلسفه و کلام اسلامی، 1390
- تئودیسه پرورش روح جان هیک. امیرعباس علیزمانی و اکرم خلیلی، پژوهشنامه فلسفه دین، 1390
- مولفههای زندگی معنادار از دیدگاه جان کاتینگهام. امیرعباس علیزمانی و مهدی غفوریان، پژوهشهای فلسفی، 1389
- معنا، غایت و ارزش: بررسی آرا گرت تامسن در باب معنای زندگی. غزاله حجتی و امیرعباس علیزمانی، ادیان و عرفان، 1389
- محبت از دیدگاه علامه طباطبایی و ابوحامد غزالی. امیرعباس علیزمانی و امیر آقاجانلو، فصلنامه اندیشه دینی، 1389
- سرگذشت انسان از اختیار تا نجات. ندا خوشقانی و امیرعباس علیزمانی، الهیات تطبیقی، 1389
- همبستگی سعادت و فضیلت از نظر غزالی. امیرعباس علیزمانی و زهره سادات ناجی، انجمن معارف اسلامی، 1388
- بررسی انتقادی مدل پلورالیسم دینی جان هیک. امیرعباس علیزمانی و مرجان نوری، فلسفه و کلام اسلامی، 1388
- نظریه کارکردگرایی آلستون و معناداری اوصاف الهی. امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای فلسفی کلامی، 1387
- بررسی مدل آکویناس – کالون در باور دینی از دیدگاه پلانتینگا. امیرعباس علیزمانی و عبدالرضا باقی، اندیشه نوین، 1387
- معنای معنای زندگی. امیرعباس علیزمانی، نامه حکمت، 1386
- خدا و تکامل: بررسی پنج الگوی فعل خدا در طبیعت از دیدگاه ایان باربور. امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای فلسفی، 1386
- تبیین و بررسی پلورالیسم دینی جان هیک. امیرعباس علیزمانی و جواد دانش، انجمن معارف 1386
- سلب یا سکوت؟ بررسی و نقد الاهیات سلبی فلوطین. امیرعباس علیزمانی، فصلنامه اندیشه دینی، 1383
- ایمان دینی و رنجهای وجودی: راهی به رهایی از دیدگاه امام علی. امیرعباس علیزمانی، پژوهشهای فلسفی کلامی، 1383