Generic filters
نوع محتوای جستجو
محصولات فرهنگی
نوشته‌های جهان مولانا
اساتید
اخبار

محمد مهدی مجاهدی

استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

سوابق تحصیلی

  • دکتری اندیشه‌ی سیاسی: پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی، ۱۳۸۴.
  • کارشناسی ارشد حقوق و سیاست‌گذاری عمومی: کالج دانشگاهی لندن (University College London)، ۲۰۰۹.
  • کارشناسی ارشد الهیات و علوم سیاسی: دانشگاه امام صادق، ۱۳۷۵.

سوابق علمی‌ـ‌آموزشی و پژوهشی

  • دانشگاه ینا (Friedrich Schiller Universität Jena): محقق و مدرس مدعو،  ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹.
  • دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin): محقق ارشد و مدرس مدعو: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷.
  • استاد مدعو آکادمی علوم و هنر هلند (KNAW)، دانشگاه لیدن، مؤسسه‌ی مطالعات منطقه‌ای، ۲۰۱۴.
  • مؤسسه‌ی مطالعات عالی در علوم اجتماعی و انسانی (NIAS/KNAW): فلوشیپ مطالعاتی پسادکتری EURIAS در NIAS،  ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳.
  • دانشگاه کمبریج: فلوشیپ پژوهشی در مرکز تحقیقات هنر و علوم اجتماعی و انسانی (CRASSH)، ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱.
  • دانشگاه آمستردام(Universiteit van Amsterdam): پژوهش‌گر مدعو، دانشکده‌ی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، گروه علوم سیاسی، ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰.
  • مؤسسه‌ی مطالعات فرهنگی در اسن، آلمان :(Kulturwissenschaftliches Institut – KWI) جایزه‌ی اکادمی تابستانی، ۲۰۰۷.
  • فلوشیپ مطالعاتی پسادکتری، گروه مطالعاتی اسلام و مدرنیته، زیر نظر نصر حامد ابو زید و آنگلیکا نویورت، از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴.
  • دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده‌ی حقوق، الهیات و علوم سیاسی: عضو هیئت علمی، ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸.
  • دانشگاه لیدین (Leiden Universiteit): مدرس مدعو، دانشکده مطالعات خاورمیانه، ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳.
  • دانشگاه مفید، قم: مدرس و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷.
  • پژوهشگاه مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی: مدیر مدعو گروه علوم سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده، ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳.

برخی درس‌گفتارها و سخنرانی‌های علمی‌ـ‌آموزشی و ‌پژوهشی

  • “حقوق بشر علیه حقوق بشر: ابهام زدایی از حقوق بشر به عنوان کالا”، مؤسسه دانمارکی حقوق بشر، سخنرانی در دست انتشار، 2015.
  • “خشونت سیاسی و دوگانه‌پنداری امر دینی دربرابر امر سکولار: آیا امر سکولار در برابر امر دینی دوگانه‌ای معنادار است؟” در کنفرانس خشونت سیاسی ماورای تقسیم مذهبی/ سکولار، آکادمی علوم و هنرهای سلطنتی هلند، و مؤسسه مطالعات منطقه‌ای لیدن، 19 سپتامبر، 2014.
  • “توجیه خشونت سیاسی فراسوی دوگانه‌اندیشی امر سیاسی در برابر امر سکولار: زندگی در دوران خشونت”، مرکز تحقیقات انسان‌شناسی، دانشگاه دورهام، آپریل 19، 2013.
  • “حافظ و هنر خوشنویسی”، مؤسسه مطالعات منطقه‌ای لیدن، 21 سپتامبر 2012.
  • “غرب‌زدگی وارونه: چارچوبی برای تاریخ روشن‌فکری ایران بعد از انقلاب”، عرضه‌شده در مجموعه سخنرانی‌های SMES/LUCIS، دانشگاه لیدن، 1 دسامبر، 2011.
  • “سیاست امور خرد: چگونه مردم سیاست‌ها را در زندگی روزانه خود تغییر می‌دهند”، دانشگاه آمستردام، 13 اکتبر، 2010، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آمستردام.
  • “از جهان‌گرایی تا جهانی شدن: جوانب تغییر پارادیمی”، کنفرانس ESF-LiU در مورد کرامت انسانی: از سنت‌های فرهنگی تا پارادایم جدید در وادستنا، سوئد، 31 ام اکتبر تا 4 ام نوامبر 2007.
  • “رویکرد فرهنگی به دموکراسی و حقوق بشر”، آکادمی تابستانی: اسلام و بازگشت به اسلام، مؤسسه Kulturwissenschaftliches، اسن، 16 تا 30 جولای، 2006.
  • “کهن‌الگوهای آستانه‌ای: الگوهای فرهنگی ارتداد، الحاد و دین‌گردانی، در زیست‌جهان توحیدگرایی”، Wissenschaftskolleg zu Berlin  ، 22 تا 25 آوریل 2004.
  • “روشن‌فکران مذهبی مدرن ایرانی بین نظریه و عمل”، دهمین کنگره شرق‌شناسان آلمان DAVO، 22 دسامبر، هامبورگ، 2003.
  • “سه خوانش از روابط بین اسلام و حقوق بشر”، UNESCO, UNDP، مرکز بین‌المللی برای گفت‌وگوی تمدن‌ها، دانشگاه مفید، کنفرانس حقوق بشر و دین، قم، 2003.
  • “مقایسه‌ی علم‌شناسی ابن‌سینا و فارابی از منظر خردگرایی نقاد”، سخن‌رانی در کنفرانس شاهزاده پزشکان: افسانه ابن‌سینا در جهان اسلام و غرب، مرکز مطالعه اسلام و جامعه در دانشگاه لیدن، 16 ژانویه، 2002.
  • “پایه‌های نظری اصلاحات آموزشی در ایران”، کنفرانس بین‌المللی در مورد اصلاحات آموزشی در ایران، وزارت علوم ایران، مؤسسه تحقیقی برای آموزش، تهران، 2001.
  • درسگفتار “عدالت به‌مثابه نفی تبعیض در اندیشه و عمل امام موسی صدر”، مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، ۹ تیرماه ۱۳۹۹.
  • “ناقد کرسی ترویجی: مقایسه‌ای بین ایده‌های عدالت جهانی جان رالز و آمارتیا سن”، دوم دی‌ماه ۱۳۹۸.
  • “نظریه عدالت نانسی فریزر”، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ۱۵مهرماه ۱۳۹۸.
  • “نقد حقوق بشر رالزی”، همایش علمی حقوق بشر از منظر راولز، دانشگاه مفید، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷.
  • “صلح مداراگرانه دربرابر صلح روادارانه”، در همایش چیستی صلح: مبانی مفهومی و نظری و چشم‌اندازهای راهبردی، ۸ آذرماه ۱۳۹۶.
  • “افسون و افسانه‌ی فرهنگ‌گرایی”، باشگاه اندیشه، ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵.
  • “خشونت با ارجاع به دین: فقر فرهنگی‌گری”، مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، ۴ مردادماه ۱۳۹۴.

برخی آثار منتشر شده

  • شش مغالطه‌ی روش‌شناختی در مطالعه‌ی تاریخ اندیشه‌ی سیاسی. رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، سال سیزدهم، (۱) ۶۷، پاییز ۱۴۰۰، ۴۱ – ۶۸.
  • Human Rights as Fairness: A Common Ground for the Integration of Religious and Human Rights Commitments. The Journal of Human Rights, Vol. 15, No.2, Fall 2020-Winter 2021, Issue 30, pp. 53-66.
  • درنگی در حدود امکان و شرایط تحقق گفت‌وگو. حکمت و معرفت، زمستان ۱۳۹۸،سال چهاردهم، شماره ۵.
  • عدالت آزمون‌پذیر. ماهنامه مشق فردا، تیر و مرداد ۹۸، شماره ۱.
  • Is There Toleration in Islam? Reframing a Post-Islamist Question in a Post-Secular Context. ReOrient. Vol. 2, No. 1 (Autumn 2016). 51-72.
  • Critical Book Review: The Misty Land of Ideas and the Light of Dialogue (An Anthology of Comparative Philosophy: Western & Islamic) Edited by Ali Paya, (ICAS Press, 2013), 406 pp., in Philosophy (Journal of Royal Institute of Philosophy, UK), 89(4), Oct 2014, pp. 658-664.
  • فقر فرهنگی‌گری و سخت‌کیشی مسلمانان: آزمونی برای جریان چپ (نقد مایکل وایزر و اندرو مارچ همراه با پاسخ آنها). دوماهنامه  اندیشه پویا، بهار 2015، 4 (24)، صص. 56-61. و 4 (25) صص. 7-9.
  • در دفاع از علوم سیاسی: نقدی بر رویکرد های روش شناسانه ویتگنشتاین در علوم سیاسی. سخن ما، 1 (3)، نوامبر، 2014، صص. 74-90.
  • فقر فرهنگ‌گرایی: نقدی بر نظریه خشونت آیزایا برلین در پیام او به قرن 21. دوماهنامه سیاسی فرهنگی اندیشه پویا، 3 (20)، نوامبر 2014، صص. 23-25.
  • فلسفه ابزار توجیهی نیست، بلکه در خدمت نقد توجیه‌گرایی است. پرونده‌ی ویژه‌ي فرهیختگان، شماره 1195، اکتبر، 6، 2013، صص. 12-13.
  • اهمیت سیاسی اخلاقی کثرت‌گرایی جان هیک. مجله انسان شناسی مهرنامه، تهران، 2012، صص81-95.
  • دیالوگ انتقادی به‌مثابه‌ی یک شیوه‌ی زیست. دوماهنامه سیاسی فرهنگی اندیشه پویا، 2 (3)، ژوئن 2012، صص. 31-36.
  • اسلام بین فرهنگ و سیاست. مطالعات ملی، تهران، ۲۱ (۶). ۸۴. صص. ۱۴۳ تا ۱۵۸.
  • عرفان و سیاست؟ مطالعه موردی افکار سیاسی آیت الله خمینی. فصلنامه علمی پژوهشی نامه‌ی مفید، دانشگاه مفید، پاییز ۱۳۸۴، شماره ۴۴، صص. ۳۳ تا ۶۰.
  • دو مفهوم کثرت‌گرایی در فلسفه سیاسی آیزایا برلین. مجله علمی پژوهشی راهبرد، تهران، پاییز، ۱۳۷۸، شماره ۲۱، صص. ۲۶۲ تا ۲۷۸.  
  • Human Rights and Muslim Forms of Life. Religion, International Relations and Development Cooperation, Berma Klein Goldewijk (ed.), (Netherlands: Wageningen Academic Publishers), 2007, pp. 187-216.
  • آموزش و پرورش، سیاست و هویت در ایران امروز: رویکرد کثرت‌گرایانه. مؤسسات مدنی و هویت در ایران، داوود زندی، تهران: تمدن پارسی، 2007، صص. 133-152.
  • نقد روش‌شناختی تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش ایران، تربیت دینی در ایران. تهران: انتشارات وزارت آموزش پرورش ایران، 2002، صص 3-24.
  • مدل نظری برای اصلاحات آموزشی در ایران، اصلاحات آموزشی. تهران: انتشارات وزارت آموزش پرورش ایران، 2002، صص. 38-60.
  • عقل‌گرایی انتقادی و اصلاحات آموزشی در برنامه ریزی تحصیلی و آموزش منطقی. تهران: انتشارات جامعه ایرانی برنامه ریزی تحصیلی، 2010، صص. 73-96.
  • خلاق رنگین کمانی: ارزیابی نقادانه نظریه افسون‌زدگی جدید داریوش شایگان. ویراسته ب. عبدالکریمی، مونیسم یا پلورالیسم، تحلیل نظریه اجتماعی هستی شناسانه، تهران: مرکز دیالوگ در میان تمدن ها، 2005، صص 85-106.
  • رنگین کمانی اشراق غربی در دیالوگ آیینه‌های شکسته: تحلیل کثرت‌گرایانه نظریه افسون‌زدگی جدید داریوش شایگان. تهران: مرکز دیالوگ در میان تمدن‌ها، 2005، صص. 15-38.

آثار ترجمه‌شده به دیگر زبان‌ها

  • Politiek geweld door een rookgordijn. ZemZem (Tijdschrift over het Midden-Oosten, Noord-Afrika en islam), Amsterdam: Vereniging voor de Studie van het Midden- Oosten en de Islam, 2013, 9 (1), pp. 85-88.
  • أطروحة دین بلا رب: الخلفیه و المکنونات. نصوص معاصره، بیروت: ربیع 1427، 6 (1)، صص. 307-320.

لینک‌های مرتبط:

https://www.ihcs.ac.ir/encyclopedia/fa/page/3063/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C

ایمیل:

 mm.mojahedi@gmail.com

محصولات فرهنگی مرتبط

این مطلب را به اشتراک بگذارید